Situācijās, kad pastāvīgu transporta infrastruktūru izbūvēt nav racionāli un kokmateriālu piegādes jānodrošina visu gadu, jau kopš 2011. gada AS «Latvijas valsts meži» (LVM) izmanto koka vairogu brauktuves, kas saudzē meža augsni.
Šīs konstrukcijas paredzētas īslaicīgai lietošanai un tās ieklāj uz iepriekš izlīdzinātas grunts arī bezceļa apstākļos. Brauktuves veido no skujkoku zāģmateriāliem izgatavotiem koka vairogiem, kas ir 3,5 metrus plati un metru gari. Šāda koka vairogu brauktuve ir pietiekami plata un izturīga, lai pa to pārvietotos kokvedēji ar kopējo masu 52 tonnas.
«Koka vairogu brauktuves ir ļoti specifisks risinājums augsnes nestspējas palielināšanai, kas atkarībā no grunts un laika apstākļiem var būt gan viegli, gan arī samērā sarežģīti realizējams. Šādas brauktuves izveidošana prasa maz laika, kas savukārt samazina traucējumus apkārtējo teritoriju apsaimniekotājiem un iedzīvotājiem, turklāt pēc šo koka konstrukciju izmantošanas mežā nepaliek gandrīz nekādas saimnieciskās darbības pēdas,» norāda LVM Meža infrastruktūras izpilddirektors Indris Stulpāns.
LVM Kurzemes reģionā maijā uzstādītas trīs īslaicīgas lietošanas koka vairogu brauktuves: Ziemeļkurzemes reģiona Ventas iecirknī uzstādīta 880 metrus gara brauktuve «Mežsargi, savukārt Ziemeļkurzemes reģiona Raķupes iecirknī uzstādīta 170 metrus gara brauktuve «Tūķi» un LVM Dienvidkurzemes reģiona Grobiņas iecirknī uzstādīta 180 metrus gara brauktuve «Gāzes vads». Pēc plānoto cirsmu izstrādes, meža sakopšanas un kokmateriālu izvešanas brauktuves demontēs un izmantos citos objektos, jo viena koka vairogu konstrukcija kalpo apmēram desmit uzklāšanas reizēm.
Koka vairogu brauktuvju priekšrocības – tās ir izmantojamas uz gruntīm ar ļoti zemu nestspēju, tām ir ātra montāža un maz iesaistītās tehnikas, kā arī tās samazina saimnieciskās darbības ietekmi uz vidi.
Avots: LVM