OSCAR loģistikas darba grupa Latvijā

229_cv

No 27. līdz 29. aprīlim AS «Latvijas valsts meži» Latvijā organizēja OSCAR darba grupu,  pirmo reizi – loģistikas, transporta un infrastruktūras jomā. Pasākuma laikā AS «Latvijas valsts meži» starptautiskos sadarbības partnerus iepazīstināja ar vairākiem Latvijā realizētiem un uzsāktiem AS «Latvijas valsts meži» projektiem.

OSCAR – starptautiska izpētes darba grupa

Koksnes produktu ražošanas un pārdošanas efektivitāte cieši saistīta gan ar mežizstrādes, gan pārvadājumu pakalpojumu efektivitāti, gan ar meža infrastruktūras objektu piemērotību ekspluatācijai.

Pēc kvalitatīvas cirsmu izstrādes ne mazāk svarīgi ir cirsmā iegūtos kokmateriālus savlaicīgi, kvalitatīvi un videi draudzīgi nogādāt pārstrādes uzņēmumiem. Tādēļ būtiska ir meža autoceļu, tiltu, dzelzceļa pārvadu, meliorācijas sistēmu būvniecības, transporta un loģistikas speciālistu un zinātnieku sadarbība ar  kokmateriālu pārvadājumu pakalpojumu sniedzējiem, kas veicina efektīvāku kokmateriālu pārvadājumu darbu organizēšanu.

Kā pastāstīja AS «Latvijas valsts meži» attīstības projektu vadītāja Viktorija Rozentāle, OSCAR darba grupa tiek izmantota kā platforma, kur  zinātnieki satiekas ar mežsaimniecisko darbu veicējiem un koksnes produktu ražotājiem, taču laika gaitā OSCAR ir izaugusi par starptautisku darba grupu, kurā iesaistījušies dalībnieki no Lietuvas, Vācijas, Īrijas, Austrālijas, Kanādas, un arī Latvijas.

Šai darba grupai ir vairāki virzieni – mežizstrāde, kokmateriālu pārvadājumi un meža autoceļi kā arī mežsaimniecisko darbu administrēšana. Taču visiem starptautiskajiem sadarbības partneriem spēles laukums ir viens – kopīgas intereses par konkurētspējīgu pakalpojumu, kas būtu ekonomiski pamatots, tādēļ pamatproblēmu risinājums tiek balstīts uz konkrētiem ar skaitļiem pierādāmiem pētījumiem, kuri ir ekonomiski pamatoti, praktiski izmantojami un attīstību veicinoši.

OSCAR Latvijā

OSCAR darba grupas tiek organizētas pēc vajadzības bet vidēji tās notiek 1 reizi gadā. Pieredzes apmaiņas nolūkos šīs darba grupas katru reizi notiek citā valstī. Pirmo reizi Latvijas vēsturē OSCAR kokmateriālu pārvadājumu un meža autoceļu  darba grupa no 27. līdz 29. aprīlim norisinājās Latvijā – Rīgas pilsētā un Kurzemes reģionā. Pasākuma norisi Latvijā atbalstīja AS «Latvijas valsts meži». Pasākuma organizēja AS «Latvijas valsts meži» Attīstības daļas projektu vadītāja Viktorija Rozentāle un AS «Latvijas valsts meži» LVM Mežsaimniecība Loģistikas daļas vadītājs Mārtiņš Krūze.

«Pasākumā piedalījās 10 starptautiski pārstāvji un 20 pārstāvji no Latvijas, tika pārstāvēta Rīgas Tehniskā universitāte (RTU), SIA «Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts»(MEKA), Latvijas Neatkarīgo Mežizstrādātāju Asociācija, AS «Latvijas valsts meži»,» skaidro pasākuma koordinatore starp Skandināviju un Baltijas valstīm Viktorija Rozentāle.

Pasākuma laikā AS «Latvijas valsts meži» starptautiskos sadarbības partnerus iepazīstināja ar vairākiem Latvijā realizētiem un uzsāktiem AS «Latvijas valsts meži» projektiem loģistikas, transporta un infrastruktūras jomā.

AS «Latvijas valsts meži» prezentē Latvijas veikumu

OSCAR darba grupas ietvaros kopā ar objektu apskati dabā, katrs projekta vadītājs ar projekta grupu bija sagatavojis prezentāciju, klātesošie varēja iepazīties ar projektu, apskatīt to dabā, uzdot jautājumus projekta grupai.

Pirms prezentāciju uzsākšanas ievadrunā uzstājās AS «Latvijas valsts meži» struktūrvienības «LVM  Koksnes produktu ražošana un pārdošana» direktors Andris Balodis. Pirmajā dienā bija divas aktivitātes. Tika prezentēts «Pārvietojamais koka tilts», kas gatavots no līmētām koka konstrukcijām, kuras ir piemērotas īslaicīgai uzstādīšanai vietā, kur kokvedējam plānots šķērsot ūdensteci  6–8m platumā. Šī projekta izpildītājs ir MEKA, Kārļa Būmaņa vadībā, sadarbībā ar SIA «Inženierbūve», Raita Lāča vadībā. Projekts ir izstrādes stadijā un to plānots pabeigt līdz 2015. gada beigām.

Otrs apskates objekts bija «Cementa ceļš», kas ir  tipisks meža autoceļš ar zemiem nestspējas rādītājiem, kur pielietojot inovatīvas tehnoloģijas, stabilizējot ceļa virskārtu ar cementa materiālu īsos termiņos un ar samazinātām izmaksām tika panākts vēlamais rezultāts – nodrošinātas loģistikas prasības intensīvai kokmateriālu plūsmai.  Šī projekta izpildītājs ir AS «Latvijas valsts meži» struktūrvienības «LVM meža infrastruktūra» plānošanas vadītājs J. Buņķis.

Otrajā dienā tika prezentēts projekts «CTI uz zemas nestspējas ceļiem – riepu spiediena kontroles sistēma kokvedējiem». Tā ir riepu spiedienu regulējoša iekārta, kas ļauj šoferim no kabīnes regulēt riepu spiedienu. Projekta prezentācijas laikā ar reālu kokvedēju ar kravu tika veikti dažādi mērījumi ar ceļā ierakstu sensoru palīdzību. Šobrīd vēl pie projekta norisinās aktīvs izpētes darbs, tiek strādāts pie normatīvo aktu bāzes, lai pierādītu kāda ir riepu spiediena maiņas ietekme uz ceļa segumam nodarīto kaitējumu. Šī projekta izpildītājs ir MEKA, AS «Latvijas valsts meži» attīstības projektu vadītājas Viktorijas Rozentāles vadībā, sadarbībā ar RTU Dr.sc.ing. Ati Zariņu.

Otrajā dienā tika prezentēts arī projekts «Koka vairogu ceļš» – ceļa konstrukcija, kas ir pārvietojama un lietojama vairākas reizes dažādās vietās. Koka vairogi tiek izmantoti, lai maksimāli samazinātu augsnes un ceļa bojājumus. Jau šobrīd AS «Latvijas valsts meži» tos pielieto loģistikas vajadzībām, vietās, kur nepieciešams pagaidu ceļa risinājums kokmateriālu transportēšanas laikā. Katrā Latvijas reģionā tiek izmantots viens «Koka vairogu ceļa» komlekts. Šī projekta vadītājs ir AS «Latvijas valsts meži» struktūrvienības «LVM meža infrastruktūra» Ekonomikas daļas vadītājs Matīss Bičevskis.

Trešajā dienā tika prezentēti loģistikas jomas informācijas un darba organizācijas jaunumi.  AS «Latvijas valsts meži» LVM Mežsaimniecība Loģistikas daļas vadītājs Mārtiņš Krūze kopā ar J. Mellumu demonstrēja skandināviem jauno LVM loģistikas sistēmu, kura jau no gada sākuma darbojas AS «Latvijas valsts meži». AS «Latvijas valsts meži» struktūrvienības «LVM Pārdošana un piegāde» izpilddirektors J.Osis prezentēja LVM pārvadājumu pakalpojuma darba apjoma normas un aktualizēto apmaksas sistēmu.

Novērtē atzinīgi

Runājot par skandināvu kolēģu atsauksmēm un vērtējumu par padarīto darbu, AS «Latvijas valsts meži» LVM Mežsaimniecība Loģistikas daļas vadītājs Mārtiņš Krūze atzīst, ka somu un zviedru kolēģi bija manāmi pārsteigti par to, cik daudz Latvijā ir izdarīts, cik tālu esam tikuši saistībā ar kokmateriālu pārvadājumu un meža autoceļu projektiem.

«Konkrēti, pēc projekta «Automatizētā loģistikas maršrutēšanas sistēma LOG» prezentēšanas zviedru un somu kolēģi ar pārsteigtu skatienu nāca klāt un lūdza kontaktus, piedāvāja braukt uz Somiju un Zviedriju, uz konferencēm un izstādēm, lai iepazīstinātu ar projektu. Lai gan skandināvi paši kādreiz uzsāka ieviest šo programmu, viņiem tas neizdevās. Uzskatot, ka tas nav reāli, viņi bija skeptiski noskaņoti par AS «Latvijas valsts meži» gatavošanos to ieviest.  Tagad mēs parādījām, ka AS «Latvijas valsts meži» šī programma jau reāli strādā – tiek izmantota ikdienas piegāžu plānošanai, tiek gatavoti darba uzdevumi, plānoti maršruti, piegāžu izpildes. Tas mūsu viesos radīja lielu pārsteigumu,» skaidro AS «Latvijas valsts meži» LVM Mežsaimniecība Loģistikas daļas vadītājs Mārtiņš Krūze.

Ne mazāk vērts šis seminārs bija AS «Latvijas valsts meži», jo seminārā ieguvām vērtīgu informācijas apmaiņu un kontaktus priekš LVM attīstības jautājumiem kokmateriālu pārvadājumu un meža autoceļu jomā. Šogad LVM plāno piedalīties vēl OSCAR darba grupā Somijā. Jūnijā plānota OSCAR mežizstrādes darba grupa.

Vineta Kalve

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


Saistītās Ziņas: