Mineralizētās joslas jāveido laicīgi

IMG_9023_cv

Gaujas nacionālajā parka dabas lieguma funkcionālajā zonā, vietā, kur projekta «For – rest» ietvaros tika plānota kontrolētā dedzināšana, notika ugunsdrošības mineralizētās joslas izveide. Tas augusta vidū tika veikts Pārgaujas novada Raiskuma pagastā, Vides un reģionālās attīstības ministrijas, Dabas aizsardzības pārvaldes apsaimniekotajā mežā. Darbus īstenoja uzņēmuma SIA «MZM» speciālisti no Alojas novada, kuri darbam izmantoja speciālu rekultivācijas frēzi.

Gan mežsaimniecībai, gan tūrismam

Kā atklāja projekta «For – rest» koordinators Jānis Andrušaitis, mineralizētās joslas izveide bija nepieciešama, lai ugunsgrēka gadījumā uguns neizplatītos ārpus dedzināšanai paredzētās platības. Tā kā kontrolētā zemsedzes dedzināšana šajā teritorijā pagaidām ir atlikta, tad šobrīd mineralizētās joslas kalpos kā aizsardzība pret neplānotas uguns tālāku izplatību. «Kopējais izveidojamās mineralizētās joslas garums ir apmēram 3 kilometri, bet platums 2,3 metri. Izvēlējāmies pakalpojumu sniedzēju, kura rīcībā ir agregāts, kurš spēj ne vien uzirdināt zemsedzi, bet arī sasmalcināt augsnē esošos celmus un uz koridora palikušās ciršanas atliekas. Josla kalpos ne tikai meža apsaimniekošanas, bet arī tūristu vajadzībām – konkrētais meža masīvs ir cilvēku iemīļota atpūtas vieta. Mineralizētajā joslā iespējams pārvietoties ne vien ar kājām, bet arī ar velosipēdiem. Domāju, ka atpūtnieki novērtēs šo darbu,» pārliecināts Jānis Andrušaitis.

Par darba trūkumu nesūdzas

SIA «MZM» izpilddirektors Māris Možvillo pastāstīja, ka uzņēmuma darba lauks saistīts ar zemes rekultivāciju, celmu frēzēšanu un meliorāciju, tāpēc uzdotais darbs problēmas nesagādā. «Pēdējā laikā daudz darba ir dažādās aizaugušās pļavās. Tā kā spējam nofrēzēt pat līdz 4 metriem augstus krūmus un kokus, tad darba netrūkst – cilvēki iegādājušies zemi, bet tā ir jāapsaimnieko. Šodien mineralizētās joslas veidošanai izmantojām traktoru «Valtra» un Somijā ražotu frēzi «Meri crusher». Ārzemēs ražotās frēzes ir diezgan dārgas, tāpēc nākotnē plānojam tādu pagatavot paši», atklāj Māris Možvillo.

Normatīvie akti nosaka, ka, lai samazinātu meža ugunsgrēku izcelšanās iespējas, vietās, kur autoceļa vai dzelzceļa zemes nodalījuma josla robežojas ar mežu un augsnes kūdras slānis nav biezāks par 15 centimetriem, īpašniekam jāierīko ne mazāk kā 1,5 metrus plata, līdz augsnes minerālslānim attīrīta vai apvērsta augsnes josla. Mineralizētās joslas atjauno katru gadu un meža ugunsnedrošajā laikposmā uztur uguns drošā stāvoklī.

Raimonds Mežaks, mežkopis

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.