Latvijā jauns mazās klases forvarders: «LOGBEAR F4000»

_D8D5262_cv

SIA «Saulkrastu meži» ir pirmā jaunā forvardera Logbear F4000 īpašnieks Latvijā.

Kā atklāj SIA «Saulkrastu meži» valdes loceklis Valdis Baltiņš, kopšanas un sanitārajām cirtēm paredzētais forvarders Latvijā nostrādājis jau divus mēnešus.

Strādā mitrās cirsmās

SIA «Saulkrastu meži» mežizstrādē darbojas jau kopš 1999. gada. Kā atklāj V. Baltiņš, līdz šim uzņēmums izmantoja gan John Deere meža tehniku, gan  Komatsu 830.3, kas ir vieglākais savas klases forvarders, tomēr arī ar to daudz kur slapjajās cirsmās nav iespējams veikt mežizstrādi, jo tehnika grimst. «Ilgu laiku meklējām ko piemērotāku, un izvēle tika veikta par labu šim Somijā ražotajam Logbear F4000. Visi pievedējtraktora komponenti ir kvalitatīvi un piemēroti profesionālam darbam mežā – iekšdedzes dzinējs Perkins 804D-33T  dīzeļdzinējs, manipulators Cranab FC 45, hidraulika Sauer Danfoss, Poclain, Parker. Lai gan Logbear F4000 iegādes izmaksas ir salīdzinoši augstas – 165 000 € – tās atsver laiku un materiālus, ko nākas patērēt ar citiem forvarderiem, pakojot pievešanas (treilēšanas) ceļus jo ar 2m plato Logbear var pārvietoties cirsmā, neveidojot speciālus pievešanas ceļus. Tādēļ ar šo forvarderu iespējams no cirsmas iegūt un pievest gan visus koksnes sortimentus, gan arī visus zarus un galotnes, lai tos sašķeldotu un iegūtu biomasu,» uzsver uzņēmuma vadītājs.

Neveido platus treilēšanas ceļus, nebojā  augsni

Gan uzņēmumam, kas sniedz mežizstrādes pakalpojumus, gan meža īpašniekam, kas tos saņem, ir būtiski tas, ka forvarders Logbear F4000 nodrošina saudzīgu mežizstrādi kopšanas un sanitārajās cirsmās. Ieguvums ir tāds, ka, neveidojot platus treilēšanas ceļus, cirsmā neveidojas koridori, kur ieskrieties vējam, un pēc kāda laika cirsmā nav jāveic sanitārās cirtes. Būtiski tas ir slapjajās cirsmās ar vājas nestspējas augsni.

SIA «Saulkrastu meži» valdes loceklis secinājis – ja sortimenta pievešanas izmaksas ar John Deere vai  Komatsu forvarderu var būt sākot no 4 €/m3, tad ar Logbear F4000 tie būs 6 €/m3, taču mitrās cirsmās, kur pastāv tehnikas nogrimšanas risks, riteņtraktoru izmantošanas izmaksas nereti pieaug vairākkārtīgi.

«Daudzas pārbiezinātas egļu tīraudzes, kas tika izveidotas padomju gados papīrmalkas ieguvei, šobrīd daudzviet tiek koptas. Egles tajās ir izstīdzējušas, un saknēm ar virsējo sakņu sistēmu vajag ļoti maz, lai pie stiprāka vēja tās izgāztos. Jo platāki ir pievešanas ceļi, jo lielāka iespēja, ka vējš audzei nodarīs postījumus,» secina  SIA «Saulkrastu meži» meža tehniķe Laima Baltiņa.

Par to, ka Logbear F4000 nebojā augsnes virskārtu pat slapjās cirsmās, norāda forvardera tehniskie parametri. Priekšējās daļas spiediens uz  augsnes virskārtu ar pilnu kravu ir vien 140 g/cm2, bet  aizmugurējās – 460 g/cm2, norāda Logbear tehnikas Latvijas pārstāvja SIA «Serviss Betta» pārdevējs Gatis Lazdiņš.

Divi vienā

Kā atklāj tehnikas pārstāvis, Logbear F4000 ir pieejama arī harvestera versijā, papildinot forvardera komplektāciju ar datorsistēmu un harvestera galvu. Forvardera pārveidošana par harvesteru ir pa spēkam vienam operatoram, un tas paveicams 30–40 minūšu laikā. «Turpat mežā satvērējkauss tiek aizstāts ar harvestera galvu, no rāmja noņemti kūleņi, un forvarderu Logbear F4000 var turpināt izmantot kā harvesteru,» stāsta G. Lazdiņš, piebilstot, ka SIA «Serviss Betta» nodrošina Logbear garantijas apkalpošanu, veicot apkopi un rezerves daļu piegādi, kā arī pēcgarantijas apkopi un remontu.

Veic saudzīgu mežizstrādi

SIA «Saulkrastu meži» ar forvarderu Logbear F4000 piedāvā pievešanas pakalpojumus meža īpašniekiem visā Vidzemē līdz pat Daugavas labajam krastam. Pēc uzņēmuma vadītāja domām, šī ir pati saudzīgākā meža tehnika, kāda Latvijā šobrīd ir pieejama. «Jau šobrīd dažas Eiropas valstis plāno noteikt reģionus, kuros būs aizliegts veikt mežizstrādi ar riteņtraktoriem. Manuprāt, šāds pakalpojums nākotnē kļūs aizvien pieprasītāks arī Latvijā, un pēc pāris gadiem iegādāsimies vēl vairākas šādas tehnikas vienības,» savus nākotnes plānus atklāj Valdis Baltiņš.

Viņš arī smejot piebilst, ka, ieraugot ceļu, ko uz purvu iebraukājis forvarders Logbear F4000, dažam labam sēņotājam vai dzērveņu meklētājam var rasties maldīga pārliecība, ka pa to var izbraukt arī vieglā automašīna, taču šāds mēģinājums noteikti beigsies neveiksmīgi.

Juris Kalve

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.