KOMATSU panāk evolucionāru izrāvienu

_D8E3501_cv

«Tā ir ne tikai apjomīgākā modeļu maiņa KOMATSU (Valmet) pastāvēšanas laikā , bet arī pavisam jauna filozofija un pieeja mežizstrādes darbiem,» atklāj Janeks Spricis, SIA «Valtek» meža produktu pārdošanas menedžeris.

Lai nepieļautu pārtraukumu mašīnu ražošanā, iepriekšējās KOMATSU meža mašīnu sērijas nomaiņa uz jauno notika pakāpeniski – pirmie modeļi tika prezentēti pirms diviem gadiem, bet pēdējie tik tikko, līdz ar to noslēdzot jaunās sērijas ieviešanu. Iespēja novērtēt jaunākos KOMATSU mašīnu modeļus Latvijas mežizstrādātājiem bija 22.–23. aprīlī par tradīciju kļuvušajās «Meža dienās», ko Olaines novadā rīkoja SIA «Valtek» sadarbībā ar «Komatsu Forest» un citiem sadarbības partneriem. Pasākumu apmeklēja vairāk nekā 40 Latvijas mežizstrādes uzņēmumu pārstāvji.

Jauns kvalitātes līmenis

No malas skatoties redzam tikai jauna dizaina meža mašīnas, taču īstenībā ir ļoti daudz jaunu tehnisko risinājumu, kas ir ieviestas jaunās sērijas KOMATSU mašīnās, lai panāktu augstāku efektivitāti un ekonomiju mežizstrādes darbos, uzsvaru liekot uz ērtāku un efektīvāku meža mašīnu operatoru darbu. «KOMATSU uzmanība ir koncentrēta uz operatora darba vidi. Ražotājs ir darījis visu iespējamo, lai kāpinātu ražošanas jaudas un darba efektivitāti,» skaidro Janeks Spricis.

Astoņas jaunās meža mašīnas Baltijas tirgum – forvarderu modeļi 835, 845, 855.1, 865, un harvesteri  901, 911, 931, 951 –, kas ietver visu, sākot ar pilnīgi jaunu dizainu, kabīni ar skaņas slāpēšanas funkciju, beidzot ar videi draudzīgu TIER 4 fināla dzinēju.

Komplekti KOMATSU 835 un 901 –  krājas kopšanas speciālisti, KOMATSU 945 un 911 –  universālas mašīnas krājas kopšanas cirtēm un kailcirtēm, KOMATSU 855.1 un 931 efektīvas galveno ciršu mašīnas, KOMATSU 865 un 951 – vienkārši lielākais un jaudīgākais mežizstrādes komplekts.

Popularitātes sprādziens pateicoties inovācijām

Kā atklāj  «Komatsu Forest» Baltijas reģiona menedžeris Heikki Vilppo, līdz ar jaunās sērijas iznākšanu KOMATSU tehnikas pārdošanas apjomi sākuši būtiski pieaugt – šī zīmola mežtehnikas tirgus daļa pieaugusi līdz aptuveni 30%. Īpaši straujš KOMATSU popularitātes pieaugums fiksēts Zviedrijā, kur 90% no pārdotajām mašīnām ir ar kabīnes piekares amortizācijas sistēmu «Comfort Ride», kas braucot nodrošina kabīnes amortizāciju un demferēšanu visos virzienos. Šo tehnisko jauninājumu, kas jau apbalvots ar vairākām inovācijas balvām Eiropā, arī var uzskatīt par galveno KOMATSU jaunās sērijas panākumu atslēgu, neslēpj rūpnīcas pārstāvis.

«Ārēji tas nav redzams, taču parasti pēc testa brauciena klienti atzīst, ka tik augsts komforts kā jaunajiem KOMATSU vēl nav redzēts – ievērojami uzlabota pārredzamība visos virzienos, bet pats galvenais – komforts, ko sniedz «Comfort Ride»,» stāsta H. Vilppo.

Jaunais mašīnu dizains ir ne tikai moderns un acij tīkams, bet arī funkcionāls. Ērtāka kļuvusi mašīnas ikdienas apkalpošana, nodrošinot vieglāku piekļuvi filtriem, drošinātājiem un citiem mašīnas komponentiem. Inovācijas veiktas arī forvarderu kravas kastes statņu konstrukcijā, kas tagad ir šaurāki, bet tik pat izturīgi, līdz ar to nodrošinot operatoram labāku pārredzamību. Gluži jauna tagad ir arī riteņu hidropiedziņas sistēma, kas ļauj izmantot visu motora jaudu grūti caurbraucamās vietās. Savukārt riteņu reduktora izvietojums diska vidū daudz labāk ļauj mašīnai pārvietoties pāri celmiem un «neuzkārties».

Ievērojama ekonomija

KOMATSU mašīnās tiek izmantoti TIER 4 dzinēji, kas iekļaujas visstingrākajos EU normatīvos attiecībā uz dzinēja izplūdes gāzēm, izmantojot SCR jeb izplūdes gāzu katalītiskās sadalīšanas sistēmu, kas ir ievērojami ekonomiskāka par EGR un saskaņā ar KOMATSU testiem nodrošina degvielas ekonomiju līdz pat 20%. Rezultātā KOMATSU ir izdevies sasniegt augstu ražošanas jaudu un zemu degvielas patēriņu: vidēji 0,8–1,2 litri uz vienu apstrādātās koksnes kubikmetru.

Bez tam ekonomija panākta pateicoties jaunajai programmatūrai. «Iepriekš, ja operatoram iezvanījās tālrunis un darba procesā iestājas pauze, dzinējs varēja turpināt darboties maksimālajā režīmā visu sarunas laiku. Savukārt jaunajās mašīnās, tiklīdz netiek darbināts manipulators, dzinējs automātiski pārslēdzas tukšgaitas režīmā,» skaidro SIA «Valtek» KOMATSU meža tehnikas mehāniķis Jāzeps Antoņevičš – cilvēks, kurš darba pieredze ar KOMATSU (iepriekš Valmet) uzkrāta kopš pagājušā gadsimta 90–jiem.

Jauda vienmēr nepieciešamajā līmenī

Lai nodrošinātu efektīvāku darbu, KOMATSU harvesteriem ir izveidota jauna 3–sūkņu hidrauliskā sistēma, kas nodrošina unikālu mijiedarbību starp pacēlāju, galvas funkcijām un datu pārraidi. Tas nozīmē, ka mašīnai vienmēr būs pietiekams hidrauliskais spēks, lai operators varētu veikt vairākus uzdevumus vienlaicīgi. 3–sūkņu sistēma ļauj operatoram izmantot maksimālo jaudu pie zemiem dzinēja apgriezieniem.

Jaunās hidrosistēmas ražība ir 350 l/min, kas ir par 100 l/min vairāk nekā bija iepriekš. «Pastāvīgi darbojas tikai viens gaitas sūknis, izmantojot tikai daļu no jaudas resursiem, tādējādi ekonomējot degvielu un lieki nekarsējot eļļu. Otrs automātiski ieslēdzas pie manipulatora darbināšanas, bet trešais tikai pie maksimālām slodzēm koka zāģēšanas laikā,» atklāj J. Antoņevičš.

Piemēro Latvijas prasībām

Kā atklāja SIA «Valtek» valdes loceklis Juris Narubins, KOMATSU pārstāvji aktīvi sadarbojas ar AS «Latvijas valsts meži» (LVM), regulāri tiekoties ar uzņēmuma pārstāvjiem, lai sekotu līdzi LVM iecerēm un pielāgotu tehniku atbilstoši specifiskajām prasībām, kas dod iespēju tehniku izmantot valsts mežu platībās. Galvenokārt tas attiecas uz programmatūras nodrošinājumu, ko ražotājs ikreiz adoptē speciāli LVM prasībām. Zinot Latvijas ierobežoto tirgus apjomu, šāda ražotāja attieksme vērtējama kā ļoti lojāla.

Latvijas mežiem piemērots

Zināms, ka Skandināvijas mežizstrādātāji tehniku ekspluatē vidēji līdz 10–15 tūkst. motorstundām (mh), kas savukārt mūsmāju mežizstrādātājiem šķiet visai neaizsniedzams sapnis. Piemēram, SIA «Grantiņi 1» īpašumā ir forvarders Valmet 830, kas kopš 2003.gada jau nostrādājis vairāk par 50 000 mh, un pēc īpašnieku teiktā tā dzinējam pat nav veikts nekāds remonts. Tas, protams, liecina par apbrīnojamu tehnikas resursu, tomēr neviļus vedina uz jautājumu – kāds tad būtu racionālākais tehnikas ekspluatācijas ilgums? Uzņēmuma tehniskais direktors Gundars Juražs uzskata, ka viss atkarīgs no tā, kā mašīna tiek ekspluatēta, taču nenoliedzami, jaunāku mašīnu ekspluatācija izmaksā lētāk, un dīkstāves ir retāk.

SIA «Grantiņi 1» īpašumā ir viens KOMATSU harvesters un četri forvarderi, divi no kuriem ir jaunās sērijas modeļi 855.1 – viens jau nostrādājis ~17000 mh, otrs ~6000 mh. Pēc G. Juraža vērtējuma, tie mūsu darba apstākļos sevi apliecinājusi teicami – gan izturības, gan komforta un ekonomijas ziņā.

Papildus informācija: Janeks Spricis, Tālr. +371 26444866, e-pasts: janeks.spricis@valtek.lv. www.valtek.lv

 

Juris Kalve

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.