KIST pētnieku komanda šī gada 1. jūnijā «Elsevier» datubāzē ScienceDirect.com publicēja pētījumu par efektīvu lignīna pārstrādi biodegvielā.
Tas nozīmē, ka jau pavisam tuvā nākotnē pasaules aviopārvadātāji ikdienas reisus plāno veikt ar lidmašīnām, kuru tvertnēs būs pildīta bioloģiski atjaunojama degviela no īpaši pārstrādātiem koksnes atlikumu materiāliem, kas rodas papīra un celulozes ražošanas procesā.
Aviācijas degvielu ražos no lignīna
Plašam patēriņam pieejamas, no koksnes atlikumiem iegūtas aviācijas degvielas izstrāde norisinājusies jau vairākus gadus. 2016. gadā ASV aviokompānija «Alaska Airlines» veica pasaulē pirmo komerciālo pārlidojumu, izmantojot šādu (zaļo) degvielu, tomēr līdzšinējie produkti nebija piemēroti rūpnieciskai masveida ražošanai.
Situācija būtiski mainījusies šogad, kad grupa Dienvidkorejas zinātnieku no Korejas Zinātnes un tehnoloģiju institūta (Korea Institute of Science and Technology – KIST) paziņoja, ka viņiem beidzot ir izdevies izstrādāt tehnoloģiju, kas nākotnē ļaus ražot ekoloģisku un ekonomiski pieejamu aviācijas degvielu no lignīna.
Lignīns papīra un celulozes ražošanas procesā kļūst par ražošanas atkritumu, kam ir ierobežots lietojums un kas pārsvarā tiek izmantots siltuma iegūšanai.
2016. gada oktobrī Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (ICAO) dalībvalstis vienojās par civilās aviācijas radīto oglekļa izmešu samazināšanu, nosakot, ka 2027. gadā to apjoms nedrīkstēs pārsniegt 2020. gada līmeni.
KIST pētnieku izstrādātā metode koksnes atkritumu pārvēršanai augstas kvalitātes degvielā nav unikāls notikums. Jau šobrīd bioloģisko aviācijas degvielu tirgū piedāvā Somijas uzņēmums «Neste», tiesa, degvielas ražošanas process ir atšķirīgs – par ražošanas resursiem tiek izmantoti citi bioloģiskie atkritumi: izlietotās augu eļļas, tauki utt. Kopš 2012. gada pilotprojektā degvielu no koksnes nelielā daudzumā ražo arī Austrijas uzņēmumā «BioCrack».
AS «Latvijas valsts meži»